Tilbake til hovedsiden
Hva er Norsk Sportsvogn Klubb
Terminliste
Bestill regalier
Lokalavdelinger
Merkeregistre
Styret
Medlemsfordeler
Innmelding
Kj�p/salg - markedssiden
Si din
mening i Luftfilteret!
Arkivet
(gamle artikler, bilder etc.)
Er det
sp�rsm�l til disse sidene s� ta kontakt med Inge Mauseth eller J�rn Innset
� NSK/Internet-red. 2001 |
|
Med
venstrefoten i fatle - MR2 SMT
(og litt om Celica T-Sport)
29.10.2001
Tekst/foto: J�rn G. Innset
Toyota har omsider kommet med den
sekvensielle gearkassen i MR2 vi som var med p� Dalenturen
i fjor fikk h�re s� mye om fra NSK-medlem Morten Gunnerud. Morten var ansatt i bedriften
som har utviklet gearkassen for Toyota, LuK Norge. Mer om dette litt senere.
F�rsteinntrykk
Vi har testet bilen i noen dager, og forskjellen fra en standard MR2 er ikke veldig stor.
Det eneste synlige beviset p� at dette er en SMT-utgave er noen ekstra knapper p�
rattet, og en
automatgear-lignende gearspak i blankpolert st�l. Ja, ogs� mangler clutchpedalen
Jeg m� innr�mme at jeg var rimelig spent
p� hvordan dette ville fungere da jeg plukket opp bilen hos import�ren i Drammen. Den
f�rste overraskelsen jeg fikk var da jeg satte bilen i revers for � rygge ut av
parkeringen en h�y, ubehagelig jeg er en lastebil som rygger-lyd! Jeg
vet hvilken ledning jeg hadde lett frem og kuttet f�rst dersom jeg skulle ha kj�pt denne
bilen
At denne lyden ikke akkurat har noe i en sportsbil � gj�re kunne min nev�
p� 6 �r bekrefte da han satte seg inn i bilen og fikk h�re lyden: N�mmen, er det
lastebil???.
� kj�re
Nei da, lastebil er det s� absolutt ikke. Vi har tidligere testet den manuelle utgaven av MR2
(i V&S nr. 3 2000), og kj�remessig er ikke forskjellene store. Bilen sitter akkurat
like godt p� veien, og er en
dr�m rundt h�rn�lssvingene. Derimot har giringen blitt enklere ved aktiv kj�ring, du
beh�ver ikke lenger slippe rattet for � gire. Med fire knapper p� rattet, to foran og
to bak der de foran brukes til � gire ned og de bak for � gire opp har du full kontroll.
Skulle du �nske det, er det fullt mulig � bruke gearspaken i stedet, da som en
sekvensiell kasse der du dytter spaken frem for � gire ned, og tilbake for � geare opp.
Personlig brukte jeg faktisk gearspaken mest under aktiv kj�ring, og knappene i
bykj�ring, men det er sikkert bare en vanesak.
Celica T-Sport
Vi fikk ogs� anledning til � teste Toyota Celica T-Sport like etter testen av MR2 SMT,
og motoren og girkassen i Celicaen hadde passet ypperlig i en MR2. Med 192 HK v/7800 rpm
(maks 8200 rpm) tatt ut
fra 1.8 liters sylindervolum (som i MR2) og 6-trinns (manuell) gearkasse hadde MR2 blitt
en formidabel konkurrent til sv�rt mange andre roadstere p� markedet. Dessverre hadde
nok ogs� prisen blitt formidabel, men jeg skulle sv�rt gjerne sett at denne l�sningen
ble lansert fra Toyota.
Norskutviklet
Styrings- og aktueringssystemet for gearkassen i MR2 SMT, for �vrig Toyotas f�rste
sekvensielle, er faktisk utviklet og videreutvikles fortsatt i Norge av firmaet Kongsberg
DevoTek i samarbeid med LuK. To av NSKs medlemmer har v�rt sterkt involvert i
utviklingen, Morten Gunnerud og Per Svenke. Morten har skiftet jobb, mens Per fremdeles
jobber der. De kan fortelle at utviklingen startet allerede tilbake i 1995. Som nevnt
synes undertegnede at gearkassen skifter litt tregt, men slik hadde det ikke beh�vd �
v�re. For at bilen ikke skal oppleves som rykkete, kreves det at motormomentet kommer ned
i 0 f�r gearskifte foretas. Tomas Wamstad, ansvarlig for design og test i DevoTek,
forteller at skiftetidene i stor grad er bestemt av den totale levetiden som Toyota
forlanger p� gearkassen. Dette betyr sv�rt mange �r og girskift uten noe service eller
reparasjoner noe som igjen betyr visse begrensninger p� kreftene som tillates brukt p�
synkroniseringsringene. Skulle gearkassen v�rt raskere, hadde bilen ikke v�rt
komfortabel nok, og heller ikke holdbar nok for den jevne Toyota-kunde. For
mange NSK-medlemmer er nok situasjonen en annen
Rask
Et av kravene Morten og Per hadde over seg var at gearkassen skulle s�rge for at bilen
ble minst like rask fra 0-100 km/t som en bil med manuell kasse, noe de ogs� klarte. Men:
Da var gearkassen utstyr med en s�kalt powerstart-funksjon (hjulspinn),
d.v.s. at turtallet ble holdt stabilt p� 3000-3500 rpm inntil clutchen fikk skikkelig
tak, derved fikk man ogs� en slags tractionkontroll. Dessverre er denne funksjonen ikke
med i produksjonsutgaven, da det sannsynligvis fordyret produksjonen, eller ga for d�rlig
holdbarhet p� for eksempel clutch. Andre funksjoner som ikke ble tatt med er bl.a. en
drive-funksjon tilsvarende en automatkasse, automatisk oppgiring ved
turtallssperre etc.
Det har versert visse rykter om at det skal la seg gj�re � f� gearkassen til � skifte
raskere, ved � justere en skrue eller lignende, men dessverre i f�lge Morten er
hele styringen av gearkassen programmert tett opp mot motorstyringen, slik at dette er en
vanskelig, om ikke umulig oppgave.
Det m� nevnes at girkassen i MR2 dog er blant de aller beste p� markedet blant
sekvensielle l�sninger for oss vanlige d�delige, noe flere andre tester ogs� avsl�rer.
Konklusjon
Konklusjonen er for min egen del ganske klar, selv om en sekvensiell kasse tiltaler
dings-freaken i meg, er den, i forhold til den manuelle kassen,
trege giringen nok til at jeg ville valgt en MR2 med manuell kasse. At MR2 SMT
i tillegg koster hele 312.000,- d.v.s. dr�yt 17.000,- mer, nok til at den neppe blir noen
storselger, i hvert fall ikke her i landet. Dr�mmen hadde v�rt en MR2 SMT med raskere
girskift, powerstart-funksjon og motoren du finner i Celica T-Sport. MR2 SMT leveres for
�vrig kun p� spesialbestilling.
Bilder
av MR2 SMT
Bilder
av Celica T-Sport
|