Tilbake til hovedsiden


Hva er Norsk Sportsvogn Klubb
Terminliste
Bestill regalier
Lokalavdelinger
Merkeregistre
Styret
Medlemsfordeler
Innmelding
Kj�p/salg - markedssiden
Si din mening i Luftfilteret!
Arkivet (gamle artikler, bilder etc.)


Er det sp�rsm�l til disse sidene s� ta kontakt med Inge Mauseth  eller J�rn Innset
� NSK/Internet-red. 2000

Telemark rundt i l�nt MR2 Roadster
14.05.00
Tekst: J�rn Innset / Inge Mauseth
Foto: Inge Mauseth


Tittelbilde.jpg (39523 bytes)

Artikkel | Kj�rerute | Bakgrunn | Teknisk info | P� banen | Videoklipp | Bilder

Inge og undertegnede hadde sett frem til denne turen lenge - vi hadde begge tatt oss fri fra jobb en hel dag for virkelig � kunne teste den nye MR2’en fra Toyota. S� da dagen kom, og v�ret var bedre enn noen kunne forvente (nesten i stil med v�ret p� V�rm�nstringen), var det to spente sjeler som skulle av g�rde p� tur.

Den f�rste MR2 ble lansert i 1984, og kom til Norge �ret etter. I perioden 1985-1989 ble det solgt godt over 400 av dem her i landet, de var spesielt popul�re i jappetiden som da herjet. Denne modellen (Mk1) ble lovprist av journalistene som morsom, billig og stabil. Neste generasjon MR2 (Mk2) ble aldri solgt i Norge, uvisst av hvilken grunn. Muligens var dette fordi denne var en langt st�rre bil enn det f�rste generasjon hadde v�rt, og konkurrerte mer direkte mot Toyotas egen Celica. I de senere �r har Mk2 blitt importert fra utlandet i et betydelig antall, s� de sees ofte p� norske veier n�. N�r vi ser p� tredje generasjon MR2 (Mk3) finner vi mer fellestrekk med f�rste generasjon enn andre - bilen er langt lettere, faktisk enda lettere enn Mk1 (og over 300 kg lettere enn Mk2), og mer kantete i formene enn Mk2. Det som derimot bryter med ’MR2-tradisjonen’, er at Mk3 er en roadster. Riktignok fikk du b�de Mk1 og Mk2 med T-tak, men det er milevid forskjell mellom disse to begrepene. Det vi skulle finne ut var om Mk3 fremdeles var i besittelse av MR2-sjelen...

Tidligere i uken hadde jeg v�rt i Drammen og hentet en ny, r�d MR2, velvillig utl�nt av Toyota Norge, s� jeg hadde hatt et par dager p� meg til � pr�ve den i daglig bruk, s� som bykj�ring og kj�ring til og fra jobb. Selvf�lgelig er den nye MR2’en like smidig i bytrafikken som en hvilken som helst annen Toyota, lett og fin er den � parkere ogs�. Tilfeldighetene ville ha det til at det var roadster-v�r hele tiden, og jeg fikk dermed ogs� erfaring med � ta kalesjen opp og ned noen ganger. Denne operasjonen er helt uproblematisk, og man gj�r det hele alene p� under minuttet.

Nok om dagligdagse ting - her skal vi fortelle om turen vi hadde! Etter � ha plassert bagasjen i
TN_DSCN0008.JPG rommet bak setene, la vi av g�rde fra Oslo i 9-tiden, og f�rste stopp var planlagt p� S�tre i Hurum, der en bedre frokost var m�let. N�r vi kom dit viste det seg lettere sagt enn gjort � oppdrive noe slikt, s� vi tok like godt fergen fra Verket over til Svelvik og la kursen mot Sande i Vestfold. Der fant vi omsider en kafeteria med et antall trailere parkert, dermed antok vi at en frokost av dimensjoner var under emning. Vi fikk s� rett, s� rett...

Under frokosten ble den videre turen planlagt, og mette og forn�yde la vi p� vei mot Hvittingfoss i Buskerud. Underveis benyttet vi anledningen til � teste ABS-systemet, og bremsene p� bilen var s� absolutt i orden, kort bremsestrekning p�virkes selvf�lgelig av den lave vekten p� bilen ogs�. Meget tillitsvekkende.

Det har v�rt en del kritikk fra noen journalister om bagasjeplassen, bl.a. at det ikke er mulig � f� med seg en golfbag. Ikke forst�r jeg behovet av � dra p� denne evinnelige golfbagen hele tiden, men hadde de tatt seg bryet med � lese den for �vrig utmerkete h�ndboken Toyota har laget, ville de der
TN_Lagringsplass bak seter-2.JPG (3219 bytes)ha kunnet lese at ved � fjerne to deksler p� hver side av bagasjerommet, har man akkurat plass til en golfbag. S� det s�. Toyota har valgt � ignorere hensyn til bagasjeplass fremfor � lage en skikkelig sportsbil, og det burde pirre de fleste ekte sportbil-entusiaster. De har for eksempel ikke lagt p� et bagasjerom helt bak, fordi det kunne p�virke bilens kj�reegenskaper (mer vekt bak). Foran har man litt plass, spesielt hvis man fjerner reservehjulet, og legger inn et stk. ’reservehjul p� boks’ i stedet - og s� sparer man vekt der ogs�...

MR2 Roadster er ikke laget for � dra med seg mor, far og 1,7 barn - dette er en egobil, i ordets beste forstand. Den er laget for � kj�re med, nyte solgangsbrisen og kjenne lukten av...diesel? N�ja, en og annen trailer blir fort borte ved � trykke litt ekstra p� gasspedalen...

Kvalitet og finish er det ingenting � si p� - vi registrerte ingen knirkelyder eller andre ulyder mens vi hadde bilen, og det med kalesje b�de av og p�.

Etter en fotoseanse like f�r Hof, diskuterte vi det som har v�rt nevnt i reportasjer i andre fora - at MR2 Roadster er ’skummel’, fordi den slipper lett bak. For noe vr�vl! Faktisk er den mer sjelden ute og svinser enn det tidligere MR2’er har v�rt, selv n�r man fors�ker � provosere frem slik oppf�rsel. Selvsagt er den mer utsatt for bakhjulskrens enn en bil med b�de motor og drivverk foran, men s� er det jo nettopp derfor den er s� utrolig morsom � kj�re. Denne oppf�rselen er jo akkurat det som karakteriserer en bil med midtmotor og drift p� bakhjulene. Det � gi gass i stedet for � slippe den n�r bakhjulene mister festet er det vel nesten bare de som kan � kj�re bil med midtmotor som har l�rt seg. At en MR2 neppe er det f�rste man b�r plassere en 18-�ring med ferskt f�rerkort i er en annen sak.

P� vei mot Gvarv meldte behovet for b�de is til mennesker og bensin til bil seg, s� vi stoppet p�
TN_DSCN0025.JPG f�rste og beste bensinstasjon, p� Akkarhaugen. Vi drar i spaken for � utl�se bensinlokket...ingenting skjer. Vi drar og drar, med samme elendige resultat. Etter litt mer fikling bestemmer vi oss for � ringe Toyota Norge. Etter hvert kommer vi i kontakt med en mekaniker som ber oss om � fjerne innerskjermen p� venstre bakskjerm. Etter noen minutter med banning og TN_DSCN0029.JPGiherdig innsats med medbrakt Leatherman kommer vi omsider til lokket fra innsiden. ’Dra i vaieren’ sier mekanikeren, Inge drar og drar og...SNAP! Noe r�k, og lokket spretter endelig opp. Vi sier takk til mekanikeren, monterer p� diverse l�se deler og f�r omsider fylt bensin. Vi f�r h�pe dette var et engangstilfelle, for det er s� definitivt ikke noe vi er vant med n�r det gjelder kvaliteten p� biler fra Toyota.

Motoren er en 1.8 liter p� 140 hk, for �vrig den samme som sitter i den nye Celica. Gearskiftene g�r raskt, glatt og ikke minst lydl�st. Selv om b�de antall hk og dreiemomentet (172 Nm) skulle v�re tilstrekkelig for en bil som kun veier 975 kg, f�lte vi at det var noe som ikke helt stemte. Visst h�res det bra ut med 0-100 km/t p� 7.9 sek. og toppfart p� 210 km/t, men for det f�rste savnet vi enda mer skyv, for det andre slo turtallssperren inn alt for tidlig - allerede ved 6750 rpm. Mk1 var langtTN_Motor.JPG (3354 bytes) morsommere i s� m�te, med turtallssperre f�rst ved 7800 rpm. Sist, men ikke minst, savnet vi lyd. I motsetning til mange av sine konkurrenter har ikke Toyota lagt vekt p� dette, etter v�r mening, viktige aspektet ved en sportsbil. Den nye MR2’er h�res omtrent like spenstig ut som en 1,3 liters Corolla, selv om det er visse antydninger fra 6000 rpm, men hva hjelper vel det n�r det tar slutt allerede ved 6750? Vi antar at en rekke produsenter av effektanlegg fryder seg... Lyden er og blir en viktig del ved en sportsbil. Vi kan bare h�pe p� at Toyota setter inn motoren med 180 hk som Celica kommer med til h�sten. Celica er allerede lansert med denne motoren i USA og Japan. I samme slengen h�per vi at de setter inn 6-trinns girkasse som ogs� finnes i Celica.

Under en kort kafferast/fotosesjon p� Ulefoss snakket vi om veiegenskaper. Bilen sitter som klistret p� veien - dekkene som var montert p� (Yokohama) passet bilen utrolig bra. Utvekslingen p� tannstangen er utmerket - den meget direkte styringen (2.7 omdreininger fra maks rattutslag venstre til h�yre, kontra 3.2 p� Mk1) gjorde sitt til at gocart-f�lelsen var til stede i fullt monn. Ja, og s� m� vi ikke glemme � nevne rundkj�ringer. N�r en etter hvert begynner � kjenne bilen, og motoren, g�r det an � ha det kjempemorsomt i rundkj�ringer. P� grunn av differensialbrems og relativt direkte styreutveksling, g�r det an � kj�re bredt lenge - bare du t�r � gi nok gass tidlig nok. Moro!

Vi ble likevel enige om at servostyringen ga alt for lite informasjon tilbake til f�reren - vi fikk rett og slett ikke helt f�lelsen med underlaget vi kj�rte p�. N�r det begynner � g� litt fort gjennom svingene liker vi at en m� �ta i litt� for � holde svingen. At en liksom m� kjempe litt. Fj�ringen var
TN_DSCN0016.JPGoverraskende fast og fin, den slukte dumper rimelig bra men var likevel s�pass stiv vi ikke merket at bilen krenget noe f�r vi s� p� bildene vi hadde tatt etterp�. Den krenger lite, har presis og fast b�de inn og utfj�ring. Det skal bli spennende � pr�ve bilen p� bane. Likevel synes vi at den kunne v�rt senket noks� betydelig - bortimot 10 cm. avstand mellom dekk og hjulbue er i hvert fall estetisk sett ikke spesielt attraktivt. I det originale brosjyrematerialet fra Toyota ser ikke bilen s� h�y ut som den i virkeligheten er. Dette skyldes sannsynligvis at fototeamet ville ha bilen lavere for at den da tar seg bedre ut.

Utseendemessig minner MR2 Roadster ikke rent lite om Porsche Boxter, kanskje spesielt bakfra. Inges bedre halvdel Tonja synes den nye er finere enn den gamle han har st�ende i garasjen. Kanskje hun skulle hatt en ny roadster? Skr�tt forfra ser vi likhetstrekk med Fiat Barchetta og innvendig kjenner vi igjen momenter fra Audi TT, s� som utstrakt bruk av noe som i hvert fall ligner p� aluminium i pedaler, d�rh�ndtak etc. Likevel har den sin egen stil, litt japansk retro, atskillig mer stram i linjene enn Boxter, og n�r prisen er s� lav som dr�ye 280.000 b�r den bli en storselger her i Norge, den ligger for eksempel lavere i pris enn en Mazda MX5 med samme motorst�rrelse. Vi ble for �vrig litt skuffet over at ryktene som gikk om at den skulle prises under Celica, nemlig til rundt 250.000, ikke stemte. Her i avgifts-Norge ser det ut til at vi f�r v�re glad til at vi i det hele tatt f�r lov til � kj�re slike biler...

’V�r’ bil var utstyrt med det som finnes av tilleggsutstyr - radio/CD og aircondition. Ja, du leste riktig - aircondition! Jeg klarer med beste vilje ikke � forst� poenget med noe slikt i en roadster, spesielt n�r det gj�r bilen vesentlig tyngre og i tillegg stjeler motorkraft. Nei, blir det for varmt s� kj�r �pent!

Man sitter godt i MR2 Roadster, i hvert fall gjorde Inge det. Jeg for min del ble noe plaget av stolpen som gikk fra gulvet og opp ved siden av radioen, det ble rett og slett litt trangt, med p�f�lgende plagerTN_Seter.JPG (2842 bytes) i h�yrebeinet. Jeg trivdes heller ikke med rattet, som ikke lot seg justere langt nok ned for min sittestilling. Stolene er derimot helt ypperlige, selv om det manglet en del justeringsmuligheter i forhold til i andre biler. Instrumentpanelet har selvf�lgelig disse f�le, hvite skivene som har blitt s� popul�re, men n� sitter i det minste turtelleren i midten, med speedometeret diskret ute p� venstre kant. Dette kan v�re en stor fordel hvis man har en bekymret ledsager med seg. Det er viktig � f�lge med p� speedometeret - her kan du fort bli lurt. I alle fall hvis du kommer fra en bil uten servo og med sportseksos. Interi�ret for �vrig er som i de fleste andre moderne biler, med oppbevaringsbokser og disse hendige koppholderne (en halvlitersflaske med brus TN_Instrumenter og ratt fra venstre.JPG (3515 bytes)st�r st�tt selv i 90-graders svinger i...ehh...h�y hastighet!). Etter hvert som en fikk flere mil bak det lille l�rtrukne rattet og aluminiumspedalene, s� trivdes man mer og mer. Det er behagelig lite trekk nede i kupeen, selv ved motorveihastighet, og over det. Det viste seg at nye MR2 er en milsluker av rang. Vi kj�rte over 40 mil med himmelen som tak. Tiden gikk fort og vi ble ikke nevneverdig slitne. Bilen er morsom, b�de � kj�re og � sitte p� i. Chassiet gir faktisk ogs� en god del tilbakemeldinger til den oppmerksomme passasjer.

Som tilleggsutstyr finnes en hardtop. Med denne p� blir bilen, etter min mening, faktisk penere enn som roadster. En hardtop gj�r det ogs� levelig med MR2 Roadster om vinteren. Skal du bruke den om vinteren, s� pass bare p� � sjekke rustbeskyttelsen i de bakre hjulbuene - sp�r en hvilken som helst MR2 Mk1 -eier om dette, og du vil f� det samme r�det.
TN_DSCN0037.JPG
Vi n�rmet oss slutten p� reisen - vi satte kursen mot Henie-Onstad kunstsenter, der NSK hadde medlemsm�te. Mange medlemmer og medlemsbiler m�ttes oss der og dannet en perfekt avslutning p� en perfekt dag i en, i hvert fall nesten, perfekt bil!

Kj�rerute

  • Oslo- Holmen (E18)
  • Holmen-Midtbygda-S�tre-Verket (RV165) Hurum
  • Verket-Svelvik (ferge)
  • Svelvik-Sande (RV319) - frokost i Sande
  • Sande-Hof-Hvittingfoss (RV32) fotoseanse like f�r Hof
  • Hvittingfoss-Skollenborg (Kongsberg) (RV40)
  • Skollenborg-Notodden (E134)
  • Notodden-Gvarv (RV360) - den ber�mte bensinfyllingen var ved Akkerhaugen ikke langt fra Nordagutu i Sauherad, p� denne strekningen
  • Gvarv-Skien (RV39) - kafferast i Ulefoss
  • Skien- Hvittingfoss (RV32)
  • Hvittingfoss-Hof-Sande (RV32)
  • Sande-Henie-Onstad Kunstsenter (E18)
  • Totalt 360 km + turen til B�rums Verk og tilbake til Oslo (da blir det 43 mil)

Bakgrunn

Inge Mauseth og J�rn Innset har til sammen over 20 �rs erfaring med MR2. Begge har i mange �rTN_DSCN0032.JPG v�rt (og er) eiere av MR2 av den f�rste typen (Mk1), og startet opp MR2-registret i Norsk Sportsvogn Klubb. Les mer om MR2-registeret og om MR2 Roadster p� registerets hjemmeside her. Der finner du ogs� mer om MR2 Mk3.

Teknisk info

Motor/ytelse

  • 1.8 l, doble overliggende kamaksler, 16V, VVT-i. 140 HK/172 Nm.
  • Vekt: 975 kg
  • Vektfordeling: 58%/42% (bak/foran)
  • 0-100 km/t: 7.9 sek.
  • Toppfart: 210 km/t

Eksteri�r

  • Dekkdimensjon: 185/55 x 15 foran, 205/50 x 15 bak
  • Aluminiumsfelger: 6x15 foran, 6.5x15 bak
  • Hellakkerte fangere

Interi�r

  • 3-ekers sportsratt og matchende gearkule, begge i skinn
  • Sportsseter

Komfort

  • Servostyring
  • Justerbart ratt
  • Fjernstyrt d�rl�s
  • El. vinduer og speil
  • Fire h�yttalere
  • El. antenne

Sikkerhet

  • ABS med EBD
  • To kollisjonsputer
  • Startsperre
  • Sikkerhetsbelter med beltestrammere og kraftbegrensere
  • H�ytsittende bremselys

Tilleggsutstyr

  • RDS-radio
  • Indash CD-veksler
  • Minidisc-veksler til 6 minidiscer
  • Aircondition
  • Hardtop
  • Alarm med eller uten fjernkontroll

Priser

  • Grunnpris: 283.300,-
  • m/manuelt klimaanlegg: 292.300,-
  • m/hardtop 300.300,-
  • m/manuelt klimaanlegg og hardtop: 309.300,-

Farger

  • R�d, bl�, sort, gr�nn, s�lv og gul

P� banen

I pinsehelgen fikk vi anledning til igjen � l�ne den nye MR2'en fra Toyota Norge, denne gang for � teste den p� V�lerbanen. Vi hadde nok store forh�pninger til bilen p� forh�nd, men vi ble overrasket over hvor stabil og fin den er p� bane. For de som har kj�rt MR2 f�r, er det ikke tvil - dette er en ekte MR2! Jeg fant meg umiddelbart til rette, bakhjulene slapp p� samme sted min egen MR2 mk1 gj�r det, et lite trykk p� gasspedalen s�rger for at de f�r tak igjen - akkurat som p� min. Det er massevis av grep � ta av!

Jeg m� si jeg ble lettere forbauset da jeg s� tidene jeg hadde kj�rt p� - de l� tett opptil det jeg har klart med min egen bil, og den er det gjort temmelig mye med opp igjennom tiden! :-D

Vi var 3 MR2-eiere som testet bilen p� V�ler, og alle var samstemte i at Toyota her har klart � lage en roadster som er s� stiv at den klarer seg meget bra p� grensen, og den er i tillegg blitt en ekte MR2. Vi gratulerer!

Videoklipp

Filnavn Beskrivelse St�rrelse (Mb) Filnavn Beskrivelse St�rrelse (Mb)
MR2mk3Vaaler.mpg Bli med et par runder rundt V�lerbanen i MR2 Mk3 14.8 Telemark.mpg MR2 mk3 tar svinger som en dr�m!

0.4

GammelOgNy.mpg Gammel og ny MR2 i skj�nn forening

6.0

topgear.mpg Test av den nye MR2 p� Top Gear p� BBC

19.4

trafikmagasinet.mpg Test av den nye MR2 p� Trafikmagasinet p� SVT

12.1

     

Bilder

TN_DSCN0007.JPG
TN_DSCN0007.JPG
TN_DSCN0008.JPG
TN_DSCN0008.JPG
TN_DSCN0009.JPG
TN_DSCN0009.JPG
TN_DSCN0010.JPG
TN_DSCN0010.JPG
TN_DSCN0011.JPG
TN_DSCN0011.JPG
TN_DSCN0012.JPG
TN_DSCN0012.JPG
TN_DSCN0013.JPG
TN_DSCN0013.JPG
TN_DSCN0014.JPG
TN_DSCN0014.JPG
TN_DSCN0016.JPG
TN_DSCN0016.JPG
TN_DSCN0017.JPG
TN_DSCN0017.JPG
TN_DSCN0018.JPG
TN_DSCN0018.JPG
TN_DSCN0019.JPG
TN_DSCN0019.JPG
TN_DSCN0020.JPG
TN_DSCN0020.JPG
TN_DSCN0021.JPG
TN_DSCN0021.JPG
TN_DSCN0022.JPG
TN_DSCN0022.JPG
TN_DSCN0023.JPG
TN_DSCN0023.JPG
TN_DSCN0024.JPG
TN_DSCN0024.JPG
TN_DSCN0025.JPG
TN_DSCN0025.JPG
TN_DSCN0029.JPG
TN_DSCN0029.JPG
TN_DSCN0030.JPG
TN_DSCN0030.JPG
TN_DSCN0031.JPG
TN_DSCN0031.JPG
TN_DSCN0032.JPG
TN_DSCN0032.JPG
TN_DSCN0033.JPG
TN_DSCN0033.JPG
TN_DSCN0034.JPG
TN_DSCN0034.JPG
TN_DSCN0035.JPG
TN_DSCN0035.JPG
TN_DSCN0036.JPG
TN_DSCN0036.JPG
TN_DSCN0037.JPG
TN_DSCN0037.JPG