Tilbake til hovedsiden
Hva er Norsk Sportsvogn Klubb
Terminliste
Bestill regalier
Lokalavdelinger
Merkeregistre
Styret
Medlemsfordeler
Innmelding
Kj�p/salg - markedssiden
Si din
mening i Luftfilteret!
Arkivet
(gamle artikler, bilder etc.)
Er det
sp�rsm�l til disse sidene s� ta kontakt med Inge Mauseth eller J�rn Innset
� NSK/Internet-red. 2000 |
|
Telemark
rundt i l�nt MR2 Roadster
14.05.00
Tekst: J�rn Innset / Inge Mauseth
Foto: Inge Mauseth
Inge
og undertegnede hadde sett frem til denne turen lenge - vi hadde begge tatt oss fri fra
jobb en hel dag for virkelig � kunne teste den nye MR2en fra Toyota. S� da dagen
kom, og v�ret var bedre enn noen kunne forvente (nesten i stil med v�ret p�
V�rm�nstringen), var det to spente sjeler som skulle av g�rde p� tur.
Den f�rste MR2 ble lansert i 1984, og kom til Norge �ret etter. I perioden 1985-1989 ble
det solgt godt over 400 av dem her i landet, de var spesielt popul�re i jappetiden som da
herjet. Denne modellen (Mk1) ble lovprist av journalistene som morsom, billig og stabil.
Neste generasjon MR2 (Mk2) ble aldri solgt i Norge, uvisst av hvilken grunn. Muligens var
dette fordi denne var en langt st�rre bil enn det f�rste generasjon hadde v�rt, og
konkurrerte mer direkte mot Toyotas egen Celica. I de senere �r har Mk2 blitt importert
fra utlandet i et betydelig antall, s� de sees ofte p� norske veier n�. N�r vi ser p�
tredje generasjon MR2 (Mk3) finner vi mer fellestrekk med f�rste generasjon enn andre -
bilen er langt lettere, faktisk enda lettere enn Mk1 (og over 300 kg lettere enn Mk2), og
mer kantete i formene enn Mk2. Det som derimot bryter med MR2-tradisjonen, er
at Mk3 er en roadster. Riktignok fikk du b�de Mk1 og Mk2 med T-tak, men det er milevid
forskjell mellom disse to begrepene. Det vi skulle finne ut var om Mk3 fremdeles var i
besittelse av MR2-sjelen...
Tidligere i uken hadde jeg v�rt i Drammen og hentet en ny, r�d MR2, velvillig utl�nt av
Toyota Norge, s� jeg hadde hatt et par dager p� meg til � pr�ve den i daglig bruk, s�
som bykj�ring og kj�ring til og fra jobb. Selvf�lgelig er den nye MR2en like
smidig i bytrafikken som en hvilken som helst annen Toyota, lett og fin er den � parkere
ogs�. Tilfeldighetene ville ha det til at det var roadster-v�r hele tiden, og jeg fikk
dermed ogs� erfaring med � ta kalesjen opp og ned noen ganger. Denne operasjonen er helt
uproblematisk, og man gj�r det hele alene p� under minuttet.
Nok om dagligdagse ting - her skal vi fortelle om turen vi hadde! Etter � ha plassert
bagasjen i rommet bak setene, la vi av g�rde fra Oslo i 9-tiden, og
f�rste stopp var planlagt p� S�tre i Hurum, der en bedre frokost var m�let. N�r vi
kom dit viste det seg lettere sagt enn gjort � oppdrive noe slikt, s� vi tok like godt
fergen fra Verket over til Svelvik og la kursen mot Sande i Vestfold. Der fant vi omsider
en kafeteria med et antall trailere parkert, dermed antok vi at en frokost av dimensjoner
var under emning. Vi fikk s� rett, s� rett...
Under frokosten ble den videre turen planlagt, og mette og forn�yde la vi p� vei mot
Hvittingfoss i Buskerud. Underveis benyttet vi anledningen til � teste ABS-systemet, og
bremsene p� bilen var s� absolutt i orden, kort bremsestrekning p�virkes selvf�lgelig
av den lave vekten p� bilen ogs�. Meget tillitsvekkende.
Det har v�rt en del kritikk fra noen journalister om bagasjeplassen, bl.a. at det ikke er
mulig � f� med seg en golfbag. Ikke forst�r jeg behovet av � dra p� denne evinnelige
golfbagen hele tiden, men hadde de tatt seg bryet med � lese den for �vrig utmerkete
h�ndboken Toyota har laget, ville de der ha kunnet lese at ved � fjerne
to deksler p� hver side av bagasjerommet, har man akkurat plass til en golfbag. S� det
s�. Toyota har valgt � ignorere hensyn til bagasjeplass fremfor � lage en skikkelig
sportsbil, og det burde pirre de fleste ekte sportbil-entusiaster. De har for eksempel
ikke lagt p� et bagasjerom helt bak, fordi det kunne p�virke bilens kj�reegenskaper
(mer vekt bak). Foran har man litt plass, spesielt hvis man fjerner reservehjulet, og
legger inn et stk. reservehjul p� boks i stedet - og s� sparer man vekt der
ogs�...
MR2 Roadster er ikke laget for � dra med seg mor, far og 1,7 barn - dette er en egobil, i
ordets beste forstand. Den er laget for � kj�re med, nyte solgangsbrisen og kjenne
lukten av...diesel? N�ja, en og annen trailer blir fort borte ved � trykke litt ekstra
p� gasspedalen...
Kvalitet og finish er det ingenting � si p� - vi registrerte ingen knirkelyder eller
andre ulyder mens vi hadde bilen, og det med kalesje b�de av og p�.
Etter en fotoseanse like f�r Hof, diskuterte vi det som har v�rt nevnt i reportasjer i
andre fora - at MR2 Roadster er skummel, fordi den slipper lett bak. For noe
vr�vl! Faktisk er den mer sjelden ute og svinser enn det tidligere MR2er har v�rt,
selv n�r man fors�ker � provosere frem slik oppf�rsel. Selvsagt er den mer utsatt for
bakhjulskrens enn en bil med b�de motor og drivverk foran, men s� er det jo nettopp
derfor den er s� utrolig morsom � kj�re. Denne oppf�rselen er jo akkurat det som
karakteriserer en bil med midtmotor og drift p� bakhjulene. Det � gi gass i stedet for
� slippe den n�r bakhjulene mister festet er det vel nesten bare de som kan � kj�re
bil med midtmotor som har l�rt seg. At en MR2 neppe er det f�rste man b�r plassere en
18-�ring med ferskt f�rerkort i er en annen sak.
P� vei mot Gvarv meldte behovet for b�de is til mennesker og bensin til bil seg, s� vi
stoppet p� f�rste og beste bensinstasjon, p� Akkarhaugen. Vi drar i
spaken for � utl�se bensinlokket...ingenting skjer. Vi drar og drar, med samme elendige
resultat. Etter litt mer fikling bestemmer vi oss for � ringe Toyota Norge. Etter hvert
kommer vi i kontakt med en mekaniker som ber oss om � fjerne innerskjermen p� venstre
bakskjerm. Etter noen minutter med banning og iherdig innsats med medbrakt Leatherman kommer vi omsider til
lokket fra innsiden. Dra i vaieren sier mekanikeren, Inge drar og drar
og...SNAP! Noe r�k, og lokket spretter endelig opp. Vi sier takk til mekanikeren,
monterer p� diverse l�se deler og f�r omsider fylt bensin. Vi f�r h�pe dette var et
engangstilfelle, for det er s� definitivt ikke noe vi er vant med n�r det gjelder
kvaliteten p� biler fra Toyota.
Motoren er en 1.8 liter p� 140 hk, for �vrig den samme som sitter i den nye Celica.
Gearskiftene g�r raskt, glatt og ikke minst lydl�st. Selv om b�de antall hk og
dreiemomentet (172 Nm) skulle v�re tilstrekkelig for en bil som kun veier 975 kg, f�lte
vi at det var noe som ikke helt stemte. Visst h�res det bra ut med 0-100 km/t p� 7.9
sek. og toppfart p� 210 km/t, men for det f�rste savnet vi enda mer skyv, for det andre
slo turtallssperren inn alt for tidlig - allerede ved 6750 rpm. Mk1 var langt morsommere i s�
m�te, med turtallssperre f�rst ved 7800 rpm. Sist, men ikke minst, savnet vi lyd. I
motsetning til mange av sine konkurrenter har ikke Toyota lagt vekt p� dette, etter v�r
mening, viktige aspektet ved en sportsbil. Den nye MR2er h�res omtrent like
spenstig ut som en 1,3 liters Corolla, selv om det er visse antydninger fra 6000 rpm, men
hva hjelper vel det n�r det tar slutt allerede ved 6750? Vi antar at en rekke produsenter
av effektanlegg fryder seg... Lyden er og blir en viktig del ved en sportsbil. Vi kan bare
h�pe p� at Toyota setter inn motoren med 180 hk som Celica kommer med til h�sten.
Celica er allerede lansert med denne motoren i USA og Japan. I samme slengen h�per vi at
de setter inn 6-trinns girkasse som ogs� finnes i Celica.
Under en kort kafferast/fotosesjon p� Ulefoss snakket vi om veiegenskaper. Bilen sitter
som klistret p� veien - dekkene som var montert p� (Yokohama) passet bilen utrolig bra.
Utvekslingen p� tannstangen er utmerket - den meget direkte styringen (2.7 omdreininger
fra maks rattutslag venstre til h�yre, kontra 3.2 p� Mk1) gjorde sitt til at
gocart-f�lelsen var til stede i fullt monn. Ja, og s� m� vi ikke glemme � nevne
rundkj�ringer. N�r en etter hvert begynner � kjenne bilen, og motoren, g�r det an �
ha det kjempemorsomt i rundkj�ringer. P� grunn av differensialbrems og relativt direkte
styreutveksling, g�r det an � kj�re bredt lenge - bare du t�r � gi nok gass tidlig
nok. Moro!
Vi ble likevel enige om at servostyringen ga alt for lite informasjon tilbake til f�reren
- vi fikk rett og slett ikke helt f�lelsen med underlaget vi kj�rte p�. N�r det
begynner � g� litt fort gjennom svingene liker vi at en m� �ta i litt� for � holde
svingen. At en liksom m� kjempe litt. Fj�ringen var overraskende fast og fin, den slukte dumper rimelig bra men var
likevel s�pass stiv vi ikke merket at bilen krenget noe f�r vi s� p� bildene vi hadde
tatt etterp�. Den krenger lite, har presis og fast b�de inn og utfj�ring. Det skal bli
spennende � pr�ve bilen p� bane. Likevel synes vi at den kunne v�rt senket noks�
betydelig - bortimot 10 cm. avstand mellom dekk og hjulbue er i hvert fall estetisk sett
ikke spesielt attraktivt. I det originale brosjyrematerialet fra Toyota ser ikke bilen s�
h�y ut som den i virkeligheten er. Dette skyldes sannsynligvis at fototeamet ville ha
bilen lavere for at den da tar seg bedre ut.
Utseendemessig minner MR2 Roadster ikke rent lite om Porsche Boxter, kanskje spesielt
bakfra. Inges bedre halvdel Tonja synes den nye er finere enn den gamle han har st�ende i
garasjen. Kanskje hun skulle hatt en ny roadster? Skr�tt forfra ser vi likhetstrekk med
Fiat Barchetta og innvendig kjenner vi igjen momenter fra Audi TT, s� som utstrakt bruk
av noe som i hvert fall ligner p� aluminium i pedaler, d�rh�ndtak etc. Likevel har den
sin egen stil, litt japansk retro, atskillig mer stram i linjene enn Boxter, og n�r
prisen er s� lav som dr�ye 280.000 b�r den bli en storselger her i Norge, den ligger
for eksempel lavere i pris enn en Mazda MX5 med samme motorst�rrelse. Vi ble for �vrig
litt skuffet over at ryktene som gikk om at den skulle prises under Celica, nemlig til
rundt 250.000, ikke stemte. Her i avgifts-Norge ser det ut til at vi f�r v�re glad til
at vi i det hele tatt f�r lov til � kj�re slike biler...
V�r bil var utstyrt med det som finnes av tilleggsutstyr - radio/CD og
aircondition. Ja, du leste riktig - aircondition! Jeg klarer med beste vilje ikke �
forst� poenget med noe slikt i en roadster, spesielt n�r det gj�r bilen vesentlig
tyngre og i tillegg stjeler motorkraft. Nei, blir det for varmt s� kj�r �pent!
Man sitter godt i MR2 Roadster, i hvert fall gjorde Inge det. Jeg for min del ble noe
plaget av stolpen som gikk fra gulvet og opp ved siden av radioen, det ble rett og slett
litt trangt, med p�f�lgende plager i h�yrebeinet. Jeg trivdes heller ikke med rattet, som ikke lot seg justere
langt nok ned for min sittestilling. Stolene er derimot helt ypperlige, selv om det
manglet en del justeringsmuligheter i forhold til i andre biler. Instrumentpanelet har
selvf�lgelig disse f�le, hvite skivene som har blitt s� popul�re, men n� sitter i det
minste turtelleren i midten, med speedometeret diskret ute p� venstre kant. Dette kan
v�re en stor fordel hvis man har en bekymret ledsager med seg. Det er viktig � f�lge
med p� speedometeret - her kan du fort bli lurt. I alle fall hvis du kommer fra en bil
uten servo og med sportseksos. Interi�ret for �vrig er som i de fleste andre moderne
biler, med oppbevaringsbokser og disse hendige koppholderne (en halvlitersflaske med brus st�r st�tt selv i 90-graders svinger i...ehh...h�y
hastighet!). Etter hvert som en fikk flere mil bak det lille l�rtrukne rattet og
aluminiumspedalene, s� trivdes man mer og mer. Det er behagelig lite trekk nede i kupeen,
selv ved motorveihastighet, og over det. Det viste seg at nye MR2 er en milsluker av rang.
Vi kj�rte over 40 mil med himmelen som tak. Tiden gikk fort og vi ble ikke nevneverdig
slitne. Bilen er morsom, b�de � kj�re og � sitte p� i. Chassiet gir faktisk ogs� en
god del tilbakemeldinger til den oppmerksomme passasjer.
Som tilleggsutstyr finnes en hardtop. Med denne p� blir bilen, etter min mening, faktisk
penere enn som roadster. En hardtop gj�r det ogs� levelig med MR2 Roadster om vinteren.
Skal du bruke den om vinteren, s� pass bare p� � sjekke rustbeskyttelsen i de bakre
hjulbuene - sp�r en hvilken som helst MR2 Mk1 -eier om dette, og du vil f� det samme
r�det.
Vi n�rmet oss slutten p� reisen - vi satte kursen mot Henie-Onstad kunstsenter, der NSK
hadde medlemsm�te. Mange medlemmer og medlemsbiler m�ttes oss der og dannet en perfekt
avslutning p� en perfekt dag i en, i hvert fall nesten, perfekt bil!
Kj�rerute
- Oslo- Holmen (E18)
- Holmen-Midtbygda-S�tre-Verket (RV165) Hurum
- Verket-Svelvik (ferge)
- Svelvik-Sande (RV319) - frokost i Sande
- Sande-Hof-Hvittingfoss (RV32) fotoseanse
like f�r Hof
- Hvittingfoss-Skollenborg (Kongsberg) (RV40)
- Skollenborg-Notodden (E134)
- Notodden-Gvarv (RV360) - den ber�mte
bensinfyllingen var ved Akkerhaugen ikke langt fra Nordagutu i Sauherad, p� denne
strekningen
- Gvarv-Skien (RV39) - kafferast i Ulefoss
- Skien- Hvittingfoss (RV32)
- Hvittingfoss-Hof-Sande (RV32)
- Sande-Henie-Onstad Kunstsenter (E18)
- Totalt 360 km + turen til B�rums Verk og
tilbake til Oslo (da blir det 43 mil)
Bakgrunn
Inge Mauseth og J�rn Innset har til sammen
over 20 �rs erfaring med MR2. Begge har i mange �r v�rt (og er) eiere av MR2 av den f�rste typen (Mk1), og startet opp
MR2-registret i Norsk Sportsvogn Klubb. Les mer om MR2-registeret og om MR2 Roadster p�
registerets hjemmeside her. Der finner du ogs� mer om MR2
Mk3.
Teknisk info
Motor/ytelse
- 1.8 l, doble overliggende kamaksler, 16V,
VVT-i. 140 HK/172 Nm.
- Vekt: 975 kg
- Vektfordeling: 58%/42% (bak/foran)
- 0-100 km/t: 7.9 sek.
- Toppfart: 210 km/t
Eksteri�r
- Dekkdimensjon: 185/55 x 15 foran, 205/50 x
15 bak
- Aluminiumsfelger: 6x15 foran, 6.5x15 bak
- Hellakkerte fangere
Interi�r
- 3-ekers sportsratt og matchende gearkule,
begge i skinn
- Sportsseter
Komfort
- Servostyring
- Justerbart ratt
- Fjernstyrt d�rl�s
- El. vinduer og speil
- Fire h�yttalere
- El. antenne
Sikkerhet
- ABS med EBD
- To kollisjonsputer
- Startsperre
- Sikkerhetsbelter med beltestrammere og
kraftbegrensere
- H�ytsittende bremselys
Tilleggsutstyr
- RDS-radio
- Indash CD-veksler
- Minidisc-veksler til 6 minidiscer
- Aircondition
- Hardtop
- Alarm med eller uten fjernkontroll
Priser
- Grunnpris: 283.300,-
- m/manuelt klimaanlegg: 292.300,-
- m/hardtop 300.300,-
- m/manuelt klimaanlegg og hardtop: 309.300,-
Farger
- R�d, bl�, sort, gr�nn, s�lv og gul
P� banen
I pinsehelgen fikk vi anledning til igjen
� l�ne den nye MR2'en fra Toyota Norge, denne gang for � teste den p� V�lerbanen. Vi
hadde nok store forh�pninger til bilen p� forh�nd, men vi ble overrasket over hvor
stabil og fin den er p� bane. For de som har kj�rt MR2 f�r, er det ikke tvil - dette er
en ekte MR2! Jeg fant meg umiddelbart til rette, bakhjulene slapp p� samme sted min egen
MR2 mk1 gj�r det, et lite trykk p� gasspedalen s�rger for at de f�r tak igjen -
akkurat som p� min. Det er massevis av grep � ta av!
Jeg m� si jeg ble lettere forbauset da jeg
s� tidene jeg hadde kj�rt p� - de l� tett opptil det jeg har klart med min egen bil,
og den er det gjort temmelig mye med opp igjennom tiden! :-D
Vi var 3 MR2-eiere som testet bilen p�
V�ler, og alle var samstemte i at Toyota her har klart � lage en roadster som er s�
stiv at den klarer seg meget bra p� grensen, og den er i tillegg blitt en ekte
MR2. Vi gratulerer!
Videoklipp
Filnavn |
Beskrivelse |
St�rrelse
(Mb) |
Filnavn |
Beskrivelse |
St�rrelse
(Mb) |
MR2mk3Vaaler.mpg |
Bli med et par runder rundt
V�lerbanen i MR2 Mk3 |
14.8 |
Telemark.mpg |
MR2 mk3 tar
svinger som en dr�m! |
0.4 |
GammelOgNy.mpg |
Gammel og ny MR2
i skj�nn forening |
6.0 |
topgear.mpg |
Test av den nye
MR2 p� Top Gear p� BBC |
19.4 |
trafikmagasinet.mpg |
Test av den nye
MR2 p� Trafikmagasinet p� SVT |
12.1 |
|
|
|
Bilder
|