Høst-tur

18 biler og 33 personer deltok på årets høst-tur som gikk på engasjerende sportsbilveier gjennom flott kystlandskap utover til Nordmøre med overnatting i Kristiansund.

Turen startet fra Shell Bilby’n med oppmøte kl. 09:30 lørdag morgen. Været denne dagen var upåklagelig til september å være, rundt 15 grader og lettskyet med gode utsikter til sol utover dagen, og alle nedfellbare tak var forlengst nedfelt.

Det ble avholdt et kort førermøte før avgang der formann Arve også kunne informere om en spontan overraskelse. Tilfeldigvis hadde det kommet noen for øre at den årlige utstillingen av klassiske Mercedes’er hos Motor Trade Classic Center skulle arrangeres akkurat denne lørdagen, og tur-komitéen hadde på kort varsel besluttet at vi ville starte turen med en kort kjøretur til Tiller og et besøk på dette arrangementet. Det skulle vise seg å være en god avgjørelse, her var det virkelig mye fint å se på, hele verkstedet var fylt til randen av godbiter, i tillegg til kunde-biler parkert utenfor.

Kl. 10:45 hadde vi gjort oss klare for avreise i retning Kristiansund. Første etappe gikk til Klett, Øysand og «gammelveien» langs fjorden inn til Orkanger, der det ble et kort stopp på Shell Bårdshaug for samling av gruppa. Videre via Vormstad, Svorkmo og Storås til Rindal, der det var bestilt lunsj på 3 Venner Kafé og Spiseri. Her fikk vi servert en meget velsmakende lunsj-tallerken med påfølgende kaffe, dette serveringsstedet var et hyggelig bekjentskap.

Mette og fornøyde satte vi oss i bilene igjen for å kjøre videre. Avgangen fra Rindal ble dokumentert av personalet som filmet hele kolonnen og (etter avtale) publiserte film-snutten på sin Facebook-side. Denne slo visstnok alle rekorder i forhold til antall visninger for deres del (sannsynligvis godt hjulpet ved at flere av oss uten blygsel delte ivrig videre både internt og på offentlige sosiale medier-profiler) og den har i skrivende stund blitt avspilt ca. 2.100 ganger.

Fra Rindal gikk turen videre på Rv 65 mot Skei og inn på Rv 670 ut til ferjeleiet på Kvanne. Her ankom vi i god tid før neste ferje-avgang og kunne plassere oss godt framme i køen med bare noen få biler foran oss, med andre ord ingen fare for at ikke alle skulle komme med på samme ferje. Ikke at det hadde gitt store omveltninger i programmet uansett i dette tilfellet, siden det her er 2 avganger i timen og overfarten tar bare 10 minutter. Akkurat nok tid til å gå ut av bilene og opp på øvre dekk for å nyte utsikten over fjord og fjell, men akkurat for lite til å innta svele i denne omgang.

Dagens siste kjøreetappe ble en meget underholdende en på fine svingete veier, først langs naturskjønne fjorder og så over luftige broer mellom øyene utover mot Kristiansund. Den siste innkjøringen mot Kristiansund gikk på Rv 70 via Nordlandet og Gomalandet ut på Kirklandet og Thon Partner Hotel Storgata. Som navnet antyder et sentralt beliggende hotell som skulle være relativt lett å finne fram til (i hvert fall for den første delen av gruppa som fremdeles var samlet i front og hadde gode navigasjonssystemer fra München til disposisjon). Utendørs parkering midt i sentrum på gater der det denne helgen foregikk asfaltlegging fristet ikke nevneverdig, så vi kjørte rett inn i parkeringshuset til Amfi-senteret, som lå bare noen få meter unna inngangen til hotellet. Etter hvert ankom også resten av gruppa fra diverse retninger og fant fram til enten dette eller et annet parkeringshus som lå like ned i gata på motsatt side av hotellet.

Etter innsjekking var det noen timer uten forhåndsplanlagt program som hver enkelt kunne utnytte etter eget ønske og forgodtbefinnende. Dette betød for de fleste en kjapp tur innom hotellrommet, før jakten på et passende etablissement for inntak av passende og helst alkoholholdig drikke var i gang. Heldigvis var dette heller ikke denne gangen vanskelig å finne, der noen endte opp i Gågata og andre på Tordenskjold Pub med flott utsikt over kaia, Gomalandet og Nordlandet. Noen tok seg også en tur med den tradisjonsrike Sundbåten, et av verdens eldste kollektivtilbud som nå har vært i kontinuerlig drift i 148 år (!) siden etableringen i 1876 (omtrent samtidig med trikken i San Francisco).

Kveldens middag var bestilt på Bryggekanten Brasserie. Som navnet antyder er dette en finere restaurant som ligger flott til på bryggekanten, bare en kort spasertur fra hotellet. Her fikk vi servert en 3-retters meny bestående av and / grillet laks til forrett, dampet klippfisk / grillet entrecôte til hovedrett og sorbét til dessert. Begge alternativer falt godt i smak, og dette ble en vellykket og stemningsfull kveld etter hvert som mørket falt på over «Litjfosna«. Nok et sted som absolutt kan anbefales, selv om det åpenbarte seg et visst forbedringspotensiale i forhold til effektiv servering av større grupper. 

Søndag morgen ble en god frokost inntatt på hotellet før det var avtalt å gjøre seg klar for avgang i gata utenfor hotellet. Det skulle vise seg at nattens utmerkede parkerings-fasiliteter hadde sin pris, maksimum døgnpris som vi er vant med i Trøndelag er tydeligvis ikke vanlig praksis på Nordmøre, men trygg og sikker parkering var jo uansett verdt pengene. Det var også denne dagen et upåklagelig høstvær med sol og god temperatur, og naturligvis ingen grunn til å vurdere annet enn takløs kjøring når vi startet på hjemturen. Siden en relativt begrenset dagsetappe sto for tur valgte turleder å drøye avgangen litt slik at vi ikke skulle rekke første ferje-avgang fra Seivika en mils kjøring unna, og det gikk akkurat.

Seivika – Tømmervåg er en noe lenger ferjeoverfart på ca. 25 minutter, så denne gangen ble det tid til både å nyte utsikten, spise sveler og drikke kaffe for de som ønsket det. Ferden gikk så videre via yttersiden av Tustna, over Ertsvågøya og via Aure til Kyrksæterøra. Nok en praktfull kjøre-etappe på fine veier gjennom idyllisk kystlandskap.

Dagens mål for lunsj var Kafé Koselig Bar og Kjøkken som ligger i Amfi-senteret i sentrum av Kyrksæterøra, et senter som for øvrig holder stengt på søndager, slik at det aller meste av den gigantiske parkeringsplassen sto ledig til fri disposisjon (fant vi ut etter å ha parkert tett ved første og beste mulighet på en liten del av plassen ved inngangen). Dette ble nok et godt bekjentskap når det gjelder serveringssteder, en meget omfattende lunsjbuffé sto på menyen, såpass omfattende at det neppe ble noe påtrengende behov for en senere middag denne dagen for de fleste av oss.

Når vi etter hvert var gode og mette etter flere hovedretter, desserter og kaffe, tok formannen ordet for å takke alle deltagerne for nok en flott tur. Dette ble også den siste offisielle stoppen på turen, så vi takket hverandre for laget og var alle enige om at det hadde vært en flott tur. Deretter tok vi fatt på den siste etappen hjem til Trøndelag, med noe varierende avgangstid og individuelt tilpasset marsjfart. Været var fremdeles bra, noen få dråper på frontruta i området rundt Våvatnet ble det eneste vi fikk av nedbør på hele helga (i hvert fall de av oss som avsluttet turen i Trondheim). Temperaturen begge dager toppet seg rundt 25 grader underveis. Dette må vi si oss meget godt førnøyd med i september !

Styret retter en stor takk til alle deltagerne som bidro til en minneverdig tur, og en spesiell takk til tur-arrangør Trond Anders Lindgjerdet for utmerket planlegging og gjennomføring.

Skroll til toppen