Torsdag
Første etappe gikk fra Trondheim via Røros, og til Os, hvor vi fikk servert lunsj på Trollkroa.
Videre kjørte vi til Tynset, Tolga og til Bergset hvor vi tok over til Hanestad og RV3 til Hanestad, videre ned til Atna. Inn på Friisvegen over Ringebu og videre E6 til Lillehammer, med overnatting på Scandic Lillehammer Hotell.
Fredag
Neste dag var det besøk på Norsk Vegmuseum på Hunderfossen, mens noen turdeltakere benyttet tid i Lillehammer sentrum.
På vegmuseet ble vi godt mottatt av Roger Frithjofsen som ga oss en fin innføring i museets virksomhet, både i den «gamle» delen som inneholder gjenstander og historikk fra veibygging i Norge og i den «nye» delen med utstilling av historiske kjøretøyer fra bilens barndom i Norge og til i dag. Denne utstillingen skal offisielt åpnes 9. juni så her var det full anleggsvirksomhet, men vi fikk et innblikk i hvordan det skulle bli.
Etter museumsbesøket dro vi tilbake til Lillehammer og videre til Jevnaker og Hadeland, på fine sportsvognveger på vestsiden av Randsfjorden.
Ved Hadeland Glassverk ble vi tilbudt staselig parkering av bilene mens vi gikk til lunsj og en pause for å tilfredsstille de handlekåte.
Etterpå gikk turen opp Hallingdal og videre til Pers Hotel på Gol.
Lørdag
Tredje dag kjørte vi videre fra Gol, nordover til Hemsedal og ned til Lærdal og Sognefjorden som ble passert med ferja fra Fodnes. Deretter til Fjærland med besøk på Norsk Bremuseum og lunsj.
Videre via Stryn, stopp og litt handel ved Audhild Vikens Vevstove før vi endte opp i Geiranger der vi tok inn på Hotel Union. På hotellet finnes en flott veteranbil-utstilling med skyssbiler som vi besøkte.
Søndag
Siste dagen gikk turen hjemover opp Ørnevegen, med ferge over Nordalsfjorden og videre til Trollstigplatået på øverste punkt.
Etter en kort stopp kjørte vi ned Trollstigen, opp Romsdalen og via Dombås til Trondheim.
På siste dagen skjedde turens eneste uhell. En av våre eldste og vakreste biler mistet mye motorkraft. Det ble flere stopp underveis, men den kom hjem velberget ellers, men med et bensinforbruk på 120 liter på den siste etappen.
Turen startet med 10 biler og 18 personer. En bil med 2 personer forlot oss på Hanestad når vi kom inn på RV 6. De skulle på besøk på Østlandet. (Tror vi som fortsatte på turen vestover fikk minst like godt vær som «sydenfarende» fikk de kommende dager.)
Det ble ganske lange etapper med en total kjørelengde på 1463 km og et totalt opphold i bilene på vel 24 timer. Men med langt bedre vær enn langtidsvarslene tydet på før start, så ble det totalt en meget vellykket tur, med kjøring på fine sportsbilveier og hyggelig samvær om kveldene med mye god mat. Og kjøring med åpne biler uten tak i ca. 60% av tiden.
Takk til alle deltagere for en flott tur 🙂
En spesiell takk til Torstein Tiller for en godt planlagt og vel gjennomført tur – med spennende besøk underveis og gode opplevelser for alle turdeltakerne.