Det er lite trolig at det kommer noen endelig avgjørelse før sommeren på EUs definisjon av hva som er et historisk kjøretøy. Vår internasjonale organisasjon FIVA melder nå at denne saken på lik linje med svært mange andre er utsatt på grunn av at det skal velges nytt EU-parlament i slutten av mai. I desember 2013 ble EU-rådet og EU-parlamentet enige om følgende ordlyd som ble sendt ut på høring: Kjøretøy av historisk interesse er alle kjøretøy som anses som historisk av den medlemsstat – eller den institusjon som er gitt statlig myndighet – der kjøretøyet er registrert, og som oppfyller følgende krav:
· Kjøretøyets spesielle type, som definert i landets eller i EUs lover, er gått ut av produksjon.
· Det er bevart og vedlikeholdt i sin originalstand, og er ikke vesentlig teknisk endret i hovedbestanddelene.
LMK har fulgt denne saken tett sammen med vår internasjonale organisasjon FIVA og våre søskenorganisasjoner i Nordisk Motorhistorisk Forbund. I Norge er det Samferdselsdepartementet som har håndtert EUs forslag, og slik de leser forslagene til endring betyr dette at de nasjonale bestemmelsene vil bli førende.
Tyske ADAC (NAFs søskenorganisasjon) og den britiske avisen The Telegraph melder begge at EU går tilbake på sin innsnevring av definisjonen «historiske kjøretøy», og overlater til de ulike nasjoner å selv bruke skjønn i definisjonen. Mindre endringer på kjøretøyet kunne med EUs definisjon ført til at kjøretøyet mistet sin status som historisk, og dette ville kunne føre til tap av alle skatte-, avgift og kontrollunntaksfordeler disse kjøretøyene har opparbeidet seg i årenes løp.