TBBC startet med å ønske oss hjertelig velkommen tilbake og orientere litt om hvordan kjøringen skulle foregå. Denne gangen ble det gjort en liten vri ved at hver enkelt deltager kjørte 1 kvalifiserings-heat på 3 minutter alene på det samme sporet (blått), og der beste gjennomførte rundetid dannet grunnlaget for start-plasseringen i selve løpet. Dette ble kjørt i 2 grupper á 4 deltagere, der det ble kjørt 1 heat for hvert av de 8 sporene/bilene, og totalt antall kjørte runder til slutt ga sluttresultatet.
Vi fikk servert nykokt kaffe og nystekte vafler før vi gikk i gang med kjøringen.
I første omgang fikk vi kjøre noen runder oppvarming for å bli kjent med banen og bilene. Siden sist hadde TBBC kjøpt inn et sett nye biler, håndlaget i Italia. Disse var litt mindre enn de vi kjørte med forrige gang og var bl.a. utrustet med innebygde magneter. Dette viste seg fort å gi merkbart bedre kjøreegenskaper, og det resulterte nok også i en del færre utforkjøringer og jevnt over bedre tider enn forrige gang.
Kvalifiseringen ga følgende resultat:
1. Tore Størset 7.915 sek.
2. Trond Håvard Bjørgum 8.059 sek.
3. Jan Husby 8.163 sek.
4. Gunnar Ellevseth 8.224 sek.
5. Jan Normann Eggen 8.344 sek
6. Ivar Prøsch 8.558 sek.
7. Bård Tiller 9.915 sek.
8. Oddvar Solheim 10.021 sek.
Basert på raskeste rundetid i kvalifiseringen ble deltagerne inndelt i en pulje for plass 1-4 («A-finale») og en pulje for plass 5-8 («B-finale»). Totalt antall kjørte runder ville til slutt danne grunnlaget for sluttresultatet i løpet, uavhengig av finaleheat, så samtlige deltagere hadde alle muligheter til å kjøre seg oppover eller nedover på resultatlista uavhengig av hvilken plassering man lå på før finalerundene.
«B-finalen» ble kjørt først. Her måtte Jan Normann Eggen finne seg i å ha et lite favorittstempel med 5. beste tid i kvalifiseringen, og etter 8 x 3 minutter på hvert spor/bil var det klart at han hadde innfridd med totalt 148,33 kjørte runder, nesten 8 runder foran Ivar Prøsch på 2. plass.
Så var det tid for å se om de 4 best rangerte var i stand til å forsvare favorittstempelet de hadde skaffet seg etter kvalifiseringsrundene. Etter 8 x 3 minutter på hvert spor/bil her også var det klart at Trond Håvard Bjørgum hadde tatt seieren med totalt 156,17 kjørte runder, drøyt 7 runder foran Jan Husby på 2. plass og Tore Størset på 3. plass som begge var innenfor samme antall runder. Grunnlaget for seieren ble kanskje spesielt lagt med et imponerende heat i blått spor/bil med 4-5 runde-rekorder på rad helt ned til 7.526.
Dermed ble sluttresultatet i løpet som følger etter en sammenstilling av resultatene i finalerundene:
Plass – Navn – Antall kjørte runder – Beste rundetid
1 – Trond Håvard Bjørgum – 156.17 – 7.526
2 – Jan Husby – 148.99 – 8.164
3 – Jan Normann Eggen – 148.33 – 7.960
4 – Tore Størset – 148.21 – 8.144
5 – Ivar Prøsch – 140.40 – 8.367
6 – Gunnar Ellevseth – 134.45 – 8.177
7 – Bård Tiller – 133.42 – 8.007
8 – Oddvar Solheim – 129.89 – 8.629
De fra TBBC som hadde arrangert, bistått i og vært tilskuere til løpet ga uttrykk for at de var imponert over kjøringen, og at det er sjelden å se at 3 kjørere plasserer seg innenfor samme antall runde etter fullført løp.
Styret takker nok en gang Trondheim Bilbane Center for flott gjennomføring. Dette var som alltid en artig kveld for alle som var med, og vi kommer nok høyst sannsynlig tilbake igjen ved en senere anledning.